Att få publicitet i media är ett mycket effektivt sätt att nå ut med ditt varumärke. Det är inte bara gratis, det är många gånger dessutom bättre marknadsföring än köpta annonser och man når oftast ut till fler läsare. Men hur går man tillväga?
Att anlita PR-byråer är oftast en dyr historia och därmed inte möjligt för småföretagare. Det är däremot inte kört för det. PR-byråer är experter på processen; hur man ska vinkla nyheter och vilka man ska nå ut till. Det kan du också bli. Tillvägagångssättet för att nå ut till med ditt budskap till olika tidningar är vanligtvis genom pressmeddelanden. Processen är egentligen väldigt simpel, men många vet inte hur det går till från start till mål.
Utmaningen för småföretagare
Hur får man media att intressera sig för ditt företag? Det är den stora frågan.
Media skriver om sådant som har nyhetsvärde/läsvärde för sina läsare. Beroende på vilken typ av tidning det handlar om är det olika. Större företag har oftast ett högre läsvärde mindre företag, men det behöver inte vara så.
Pressmeddelanden och nyhetstips till journalister
Om du inte meddelar journalister om din nyhet så kommer de antagligen aldrig att få veta om den heller. Det enklaste tillvägagångssättet är genom pressmeddelanden, ett mejl till journalister eller en redaktion som bevakar din bransch. Att tänka på är att journalister är en relativt upptagen och stressad yrkesgrupp. Det betyder att du behöver göra det enkelt för dem att snabbt kunna sätta sig in i om din nyhet är intressant att skriva om.
Medier vill ha nyheter. Man vill vara först med att skriva om ämnet, annars är det inte längre en nyhet. Exempel på en nyhet är en ny affär, ny produkt eller ny medarbetare – som har allmänintresse. Statistik, undersökningar och information om trender.
Journalistyrket handlar i många fall om att publicera ett visst antal artiklar per dag, vilket i praktiken innebär att det inte finns hur mycket tid som helst för just din nyhet. Se därför till att underlätta för journalisten genom att:
- Skriva ett välskrivet pressmeddelande, placera den viktigaste informationen i ingressen
- Vara tillgänglig vid frågor, lämna telefonnummer och e-postadress
- Publicera flera högupplösta bilder som tidningen kan välja bland och använda.
Det är viktigt att tänka långsiktigt och ha lagom förväntningar på dina pressmeddelanden. Är du en ny spelare är tröskeln högre men sinom tid kommer förhoppningsvis fler och fler redaktioner att börja känna till verksamheten och publicera artiklar från dina pressmeddelanden. Ett första mejl till en redaktion ger sällan publicering, men är givetvis möjligt om det finns ett nyhetsvärde.
Det handlar också om att bygga relationer för att på sikt bli kontaktad när redaktionen skriver om ditt område. Ett sätt är att skriva debattartiklar och göra dig till en aktiv samhällsdebattör. Leta reda på ämnen som går att koppla till din verksamhet och bli den expert medier vänder sig till för utlåtanden och citat. Följ vad som diskuteras på tv, radio och webben och var med på bollen tidigt. Kan det kommenteras från utifrån din verksamhet?
Var finns dina målgrupper?
Finns de lokalt på orten, på webben eller läser de specifika branschtidningar – eller stora dagstidningar? Lär dig språket i kanalen och förstå vilka typer av nyheter som publiceras för att skriva pressmeddelanden som passar in och lockar redaktionen att skriva om ditt företag.
Vinklingar
– Börja lokalt
Det är oftast enklare att få publicitet i de lokala medierna än riksnyheterna. Hitta en lokal vinkel. Riksnyheter kommer i takt med att ditt företag växer.
– Gör undersökningar
Om ditt företag gör undersökningar som är intressanta för er, så är det möjligt att det även är intressant för media. Presentera resultatet i ett pressmeddelande.
– Årsdagar
Årsdagar öppnar för att skriva om vissa ämnen. Kanelbullens dag, internationella kvinnodagen, Black Friday, lösenordsbytardagen.. Det finns nästan en dag för allting.
– Nyhetstorka
Utnyttja eventuell nyhetstorka under exempelvis sommaren och lägg in en extra stöt hos medierna.