En bra hemsida är A och O för dig som småföretagare. Till det behöver du webbhotell och domännamn. Låt oss förklara hur det fungerar och vad du behöver tänka på.
Vad är en bra hemsida?
Hemsidan är en viktig informations- och säljkanal för många företagare. Det bör vara lätt att köpa dina produkter/tjänster, eller åtminstone få reda på hur man gör det. På detta är det bra om den dessutom är snygg, snabb, sökmotoroptimerad och mobilanpassad.
Vad är ett webbhotell?
Ett webbhotell är en plats där du lagrar de filer (texter, bilder, databaser med mera) som din webbplats består av. Med andra ord – utan ett webbhotell ingen webbplats. Ditt webbhotell är dessutom oftast den plats där du administrerar och hanterar e-postadresser kopplade till ditt företag.
Vad är ett domännamn?
Ett domännamn (i dagligt tal säger man vanligtvis endast domän) är webbadressen till din webbplats. Domännamnet är förslagsvis namnet på din verksamhet följt av bokstäverna som anger vilket land som du är verksam, exempelvis .se.
Domännamn registreras och hyrs vanligtvis per år. Kostnaden för ett domännamn är ungefär 100–300 kr per år. Oftast kan du både registrera domännamn och köpa webbhotell hos samma leverantör.
Domännamn anges med bokstäver (a-ö), siffror (0-9) och bindestreck (-). Registrerar du ett domännamn som har bokstäverna åäö bör du även registrera domänen med bokstäverna aao.
Att välja ett bra webbhotell
När man väljer webbhotell är det en god idé att försäkra sig om att leverantören uppfyller de krav på tjänster som man är önskar.
Checklista:
- Rikligt med webbutrymme
- Obegränsat antal e-postkonton på kontot
- Möjlighet till flera domännamn på kontot
- Möjlighet till flera databaser
- Kostnadsfritt SSL-certifikat
- Kostnadsfri support
- Serverhall i Sverige
Fyra steg till en lyckad närvaro på nätet
1. Registrera domännamn omgående!
Så snart du har fått ditt företagsnamn godkänt bör du registrera ett lämpligt domännamn för din verksamhet (om du inte redan har gjort det). När du har registrerat ett domännamn är det endast du som har rätt att använda webbadressen och dess tillhörande e-postadresser. Se därför till att göra det så snart som möjligt!
Om du främst ska driva ditt företag på svenska marknaden är det toppdomänen .se du bör registrera. Är du verksam i flera länder så är .com den mest populära toppdomän. Har du planerar för att expandera till andra länder kan du även köpa toppdomänerna för dessa länder. Här följer några exempel:
- Danmark (.dk)
- Finland (.fi)
- Norge (.no)
- Europa (.eu)
- Tyskland (.de)
- Storbrittanien (.co.uk)
- Italien (.it)
- Belgien (.be)
2. Sätt upp en e-postadress för ditt företag
Genom att skapa e-postadresser som info@foretag.se och fornamn.efternamn@foretag.se ger du dina kunder ett professionellt intryck.
3. Skapa en snygg hemsida
Man skulle krasst kunna säga ”finns du inte på nätet, så finns du inte”. För så är det idag. Tur att det inte längre behöver vara jättesvårt att ta fram en snygg webbplats. Antingen kan du börja med en enklare variant som oftast tillhandahålls av ditt webbhotell kostnadsfritt eller, om du har lite mer avancerade krav, ta hjälp utifrån.
4. Se till att sökmotorerna hittar din webbplats
Om du vill att din webbplats ska dyka upp bland sökresultaten när potentiella kunder söker efter dina produkter och tjänster på exempelvis Google och Bing, behöver du se till att sökmotorerna förstår vad din webbplats handlar om.
En webbplats med bra struktur gör det lätt för sökmotorerna att hitta till dess olika sidor. Detta, tillsammans med utarbetat innehåll och andra webbplatser som länkar till din webbplats, är nycklarna till bra ranking och många besökare från sökmotorer.