Jag är osäker på om jag kan ta en kostnad på företaget – hur gör jag?
Var kan man hitta regler kring företagskostnader och avdrag? Är exempelvis inköp av telefon en kostnad man kan ta på företaget?
1 svar
Lämna ett svar
Du måste logga in eller registrera ett konto för att lägga till ett Svar.
Redaktionen
Grundregeln är att du får köpa varor och tjänster till ditt företag som du behöver för att kunna generera intäkter. Det behöver således finnas ett tydligt samband mellan vad ditt företag sysslar med och vad du köper in. Vad som anses vara relevant är beroende av vilken bransch du är i verksam i. Som bilmekaniker är det rimligt att kunna köpa in en domkraft till sin verksamhet, vilket en IT-konsult normalt inte kan göra.
Läs mer om Avdrag och kostnader på https://nyforetagsamhet.se/bokforing-redovisning/
Läs mer om Förmåner på https://nyforetagsamhet.se/formaner/
Om man är osäker på om en viss kostnad är avdragsgill kan man göra ett s.k. öppet yrkande, vilket görs under ”övriga upplysningar” eller på en särskild bilaga till deklarationen. Det innebär att Skatteverket granskar ärendet och slipper betala skattetillägg om avdraget skulle underkännas av Skatteverket.