Som företagare kommer du antagligen att ringa och surfa mycket. Se därför att ha koll på vad som gäller.
För många företagare är mobilen ett av de viktigaste arbetsredskapen. Man ringer, sms:ar, mejlar, surfar och på andra sätt jobbar från telefonen. För att ta upp kostnaden på företaget bör man ha ett företagsabonnemang, då det kan dyka upp frågor hos Skatteverket om man tar upp det privata abonnemanget på företaget.
Bindningstid
Det finns starka anledningar till varför operatörer vill sälja bundna abonnemang och det handlar framförallt om att försäkra sig om att du stannar kvar som kund.
Det du har att vinna är ofta ett rabatterat pris på telefonen samt abonnemanget för att du binder upp dig. Om villkoren i ett bundet abonnemang skulle ändras till det sämre så kan du ha rätt att häva avtalet.
Du betalar för surfen
De flesta operatörerna tar inte längre betalt per samtal och sms i sina abonnemang. Istället baseras prismodellerna oftast på hur mycket surf du vill ha inkluderat i ditt abonnemang. Ett tips är att välja en operatör som tillåter att man sparar oanvänd surf.
Täckning
En förutsättning för effektiv användning av telefonen är att du har bra täckning på de platser som du ofta befinner dig på. Dubbelkolla gärna operatörernas täckningskarta (finns på respektive hemsida) om det visar täckning på de platser du vill använda tjänsten.
På resan
Roaming är när du tillfälligt använder mobiltelefonen i ett annat land. Så länge du använder din telefon mer i hemlandet än utomlands så gäller EU:s roamingregler.
Reglerna innebär att du kan ringa, sms:a och surfa till samma villkor som i Sverige, när du befinner dig i ett annat EU-land. Dessutom får du ringa och sms:a till andra EU-länder (exempelvis från Frankrike till Spanien, eller hem till Sverige) utan extra kostnad. Reglerna gäller endast när du är på resande fot och inte från Sverige till andra EU-länder.
Detta har förenklat livet för många företagare som reser. Du behöver inte längre oroa dig för skyhöga mobilräkningar när du använder telefonen i ett annat EU-land samt EES (Norge, Liechtenstein och Island).
Mobila växlar
För vissa företag lämpar det sig att ha ett fastnätsnummer (som kan kopplas till en mobiltelefon) eller gemensamt gruppnummer (som visas när man ringer ut och kan delas mellan flera medarbetare när det ringer in). Har man väldigt många inkommande samtal kan kösystem vara aktuellt.
Detta är funktioner som en mobil växel kan lösa. Flera mobiloperatörer erbjuder mobil växel som en extratjänst och det finns även externa företag som erbjuder mobil växel som man kopplar på befintliga abonnemang, oavsett vilken operatör man har.
Mobil växel lämpar sig däremot inte för alla företag. Många mindre företag gör bäst i att ha vanliga mobilnummer eftersom kontakten blir mer personlig. Även för att sms är ett smidigt kommunikationssätt när man exempelvis inte kan svara. Att ha ett fastnätsnummer kan komplicera det hela.